دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: "احترام گذاشتن به كودك"گامي در جهت تامين سلامت رواني ....

  1. #1
    یار همیشگی
    نوشته ها
    4,745
    ارسال تشکر
    13,936
    دریافت تشکر: 12,415
    قدرت امتیاز دهی
    766
    Array

    Arrow "احترام گذاشتن به كودك"گامي در جهت تامين سلامت رواني ....

    در شكل گيري شخصيت كودك به تاثير عوامل متعددي مانند عوامل ارثي ، خانواده ، جامعه و مدرسه مي توان اشاره كرد. اما در اين ميان به نظرمي رسد كه خانواده بيشترين نقش را در شكل گيري شخصيت و تامين سلامت رواني كودك ايفا مي كند. كودك اولين تجربه ها و رفتارهاي خود را در درون خانواده و در ارتباط نزديك با پدر و مادر مي آموزد كه همين تجربه ها و يادگيري هاي اوليه پايه واساس شخصيت كودك را به وجود مي آورند . آگاهي بر اين كه چگونه تجارب اوليه زندگي ، شخصيت فرد را قالب ريزي مي نمايد مي تواند از نظر علمي به ما كمك كند تا در تربيت كودكانمان عاقلانه تر گام بر داريم . بسياري از مسائلي كه جامعه با آن دست به گريبان است از جمله پرخاشگري ، از خود بيگانگي ، خود كشي ، بيماريهاي رواني و ... شايد از اين طريق قابل پيشگيري باشد كه ما در باره نحوه تاثير رفتار و نگرشها ي والدين بر كودكان و نقش خانواده بر سلامت رواني كودكان شناخت دقيق تري داشته باشيم .


    براي فراهم آوردن شرايط رشد طبيعي و سالم كودك علاوه بر توجه به نيازهاي جسمي كودك از قبيل تغذيه ، پوشاك ، بهداشت و مراقبتهاي پزشكي و ... اهميت توجه به نيازهاي رواني و عاطفي كودك از سوي والدين ، نقش بسيار مهم و تاثيرگذاري دارد.
    به عنوان نمونه در اين زمينه مي توان به وظيفه و نقش مهم پدر و مادر در بوجود آوردن احساس ارزشمندي ، احترام به خود و به طور كلي عزت نفس در كودك و سوق دادن او در مسير تبديل شدن به يك بزرگسال متكي به خود اشاره نمود .
    احترام گذاشتن به كودك يكي از اساسي ترين مباحثي است كه همواره مورد توجه روانشناسان و مربيان تربيتي و پرورشي بوده است. بعضي از والدين ممكن است كودك خود را دوست داشته باشند ولي به او احترام نگذارند . نكته مهمي كه والدين بايد به آن دقت كنند اين است كه دوست داشتن كودك كافي نيست بلكه لازم است شما براي او احترام قائل باشيد . احترام به كودك به همان اندازه اهميت دارد كه دوست داشتن او . اگر به كودك احترام بگذاريد او به زودي تصوير مثبتي از خود پيدا خواهد نمود .
    به عبارت ديگر او خود را دوست خواهد داشت . چنين طرز فكري در مورد خود اهميت فوق العاده اي در بهداشت رواني كودك دارد. احترام مانند دوست داشتن هم از طريق بيان و هم از طريق عمل نشان داده مي شود . شما مي توانيد با گوش دادن فعال به حرفهاي كودك ، برقراري تماس چشمي ، توجه به گفته هاي كودك بدون آنكه براي اتمام سخنانش بي صبري نشان دهيد ، كمك كردن به كودك در يافتن كلمات مناسب براي توضيح دادن و به زبان آوردن هيجاناتش و قطع نكردن حرفهاي او همچنين پرسيدن سوالاتي مانند " منظورت از اين كه گفتي ......، چيه ؟ "
    يا " راجع به اين مسئله .....، چه فكري مي كني ؟ " احترامي را كه او بدان نياز دارد برآورده سازيد . شما همچنين مي توانيد با تحسين از كاري كه او انجام مي دهد حتي اگر كامل نباشد و با اين امكان كه او عقايد خود را بدون ترس از تمسخر و استهزا نمودن آن ها بيان كند احترام خود را نسبت به او نشان دهيد . بطور خلاصه ، شما مي توانيد احترام خود را هر زمان با بيان كلمات يا عمل مبني بر اينكه او فرد با ارزش و مهمي است نشان دهيد .
    احترام به كودك اضطراب و تنش او را كاهش خواهد داد . اين امر به ويژه هنگامي اهميت دارد كه كودك به محيط جديدي نظير كلاس آمادگي ، مدرسه و غيره .... وارد مي شود .
    اگر كودك به خود اطمينان داشته باشد ، يادگيري براي او راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود .
    احترام كيفيتي است كه كودك بايد آن را كسب كند. كودك نياز به فرصت هايي دارد تا احترام را بر يك اساس فردي بدست آورد و اگر شما فردي حمايت كننده بوده و هرگز اجازه تصميم گيري به كودك ندهيد او هرگز احترامي كه لازم است را بدست نخواهد آورد . از طرف ديگر اگر شما خيلي آسان گير باشيد و اجازه دهيد كودك كليه تصميمات را اتخاذ نمايد ، او هرگز رفتار مسئولانه نسبت به ديگران را نخواهد آموخت و در نتيجه مورد احترام نيز واقع نخواهد شد .
    كودكان به منظور نشان دادن توانايي ها و مهارت هاي زندگي نياز به فرصت و گذشت زمان دارند . به هر حال به منظور فرصت دادن به كودك لازم است به خاطر داشته باشيد كه توانائيهاي او را با فرد ديگري مانند خواهر ، برادر يا ساير كودكان مقايسه نكنيد. مقايسه كردن دليل بر عدم احترام براي فرديت كودك بوده و به او امكان مورد تحسين واقع شدن به خاطر مهارتها و توانائيهايش را نمي دهد.


    مهدي اصفهاني
    كارشناس ارشد روانشناسي باليني

  2. کاربرانی که از پست مفید AvAstiN سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17th October 2008, 07:42 AM
  2. مقاله: پزشکان هم سلامت می‌خواهند
    توسط Non-Existent در انجمن گرایش های پزشکی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 25th September 2008, 06:23 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •