دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آموزش مقابله با پرخاشگری برای معلمان

  1. #1
    مدیر آزمایشی تالار سایر موضوعات علوم انسانی
    رشته تحصیلی
    علوم تربیتی
    اکانت شخصی
    دبستان
    نوشته ها
    61
    ارسال تشکر
    110
    دریافت تشکر: 274
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array

    پیش فرض آموزش مقابله با پرخاشگری برای معلمان

    مقابله با پرخاشگری

    پرخاشگری ( aggression ) عبارتست از رفتاری كه هدف آن صدمه زدن به خود یا به دیگری می باشد در این تعریف قصد و نیت فرد مهم است . یعنی رفتاری پرخاشگری محسوب می شود كه از روی قصد و عمد برای صدمه زدن به دیگری یا به خود انجام گرفته باشد ( كریمی ، 1378 ) پرخاشگری به منظور توصیف محموعه ای از رفتارهای برون ریزانه مورد استفاده قرار می گیرد كه در همه آنها مشخصه ی تجاوز به حقوق افراد دیگر اجتماع و تأثیر آزارنده ی این رفتار مشترك است . اعمال پرخاشگرانه شامل رفتارهای جسمی و كلامی پرخاشگری نظیر تهدید كردن ، مشاجره ی لفظی و... همچنین ویرانی دارایی است . ( براهنی ، 1367 )

    برخی از روان شناسان پرخاشگری را رفتاری می دانند كه به دیگران آسیب می رساند یا بالقوه می تواند آسیب برساند . پرخاشگری ممكن است بدنی ، لفظی یا به صورت تجاوز به حقوق دیگران باشد این روانشناسان بین پرخاشگری وسیله ای و پرخاشگری خصمانه تمایز قائل شده اند . ( شعاری نژاد ، 1364 )

    صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی در مورد پرخاشگری به دو گروه تقسیم شده اند گروهی معتقدند كه پرخاشگری ذاتی و فطری است و گروهی دیگر آن را حاصل عوامل اجتماعی در نتیجه اكتسابی می دانند و هر دو گروه برای تائید نظریات خود شواهد و دلایلی را مطرح می كنند . ( كریمی ، 1378 ) این پژوهش در نظر دارد با بیان تعاریف و دیدگاههای مختلف به بررسی و شناسایی علل پرخاشگری دانش آموزان پایه سوم راهنمایی و دورة متوسطه شهرستان زرین شهر بپردازد

    2 - بیان مسئله :
    ( مسئله تحقیق ، باید با توجه به یافته های حاصل از پژوهشهای مرتبط با مسئله مورد بررسی ، تنظیم و ارتباط بین متغیرهای موردمطالعه دقیقاً بیان شود . )
    اولین سؤالی كه در مورد رفتارهای نابهنجار افراد خصوصاً مشكلات رفتاری - ایذائی از جمله پرخاشگری مطرح می شود این است كه علل پرخاشگری چیست ؟
    از مطالعه و بررسی علل پرخاشگری دانش آموزان منطقه و استفاده از نظریات صاحب نظران علوم اجتماعی و رورانشناسی و یافته های محققین می توان به عوامل شخصیتی ، عوامل آموزشگاهی ، عوامل اجتماعی و عوامل خانوادگی بعنوان علل پرخاشگری دانش آموزان منطقه زرین شهر نامبرد در زیر توضیحاتی در این خصوص بیان می شود .

    الف : علل شخصیتی :

    شخصیت امكان پیش بینی آنچه را كه فرد در موقعیتی خاص انجام خواهد داد فراهم می كند
    ( رأس ، 1373 )
    با توجه به نظریات سزار لمبروزو جرم شناس و پدر مردم شناسی جنایی ایتالیا میان نقص بدنی از یك سو و جنایت از سوی دیگر رابطه نزدیكی وجود دارد . ( ستوده ، 1378 )
    آیزنگ مدعی است كه بین ویژگیهای شخصیتی چون برون گرایی و رفتار انحرافی رابطه وجود دارد فرد برونگرا ماجراجو و مغرور است ، سریعاً واكنش نشان می دهد . تمایل به پرخاشگری دارد ، زود از كوره به در می رود ، احساسات وی در كنترلش نیست . او بدون تأمل و اندیشه عمل می كند ( ستوده ، 1378 )
    سازمان روانی فرد به گونه ای است كه برای هر عامل تهدید كننده ای از خود واكنش نشان می دهد و معمولاً یكی از رایج ترین واكنشها به نا امنی ، پرخاشگری است همچنین ناكامی هسته مركزی شخصیت آدمی را مورد تعرض قرار داده و ویران می كند . ( شریفی ، 1376 )
    نداشتن وضع روحی مطلوب به دلیلی ابتلا به برخی بیماریهای روحی و روانی بحرانهای ناشی از دوره بلوغ و برخی خصوصیات رفتاری افراد از جمله اضطراب و هیجان ، احساس حقارت ، غرور و ... موجب بروز پرخاشگری می شود . ( فرقانی ، 1376 )

    ب _ علل خانوادگی

    سختگیری ها ، خشونت ها ، سرزنش ها و تحقیرهای والدین مستبد اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر روی ساختار شخصیتی كودكان و نوجوانان باقی می گذارد و احساس بی كفایتی ، ترس و انزوا و گوشه گیری ، ناتوانی در برقراری روابط عاطفی و اجتماعی ناسازگاری و پرخاشگری و ... می تواند زاییده چنین رفتارهای ناسنجیده و نابخردانه والدین باشد ( احمدوند ، 1374 )
    بر اساس یك تحقیق 46 % بزهكاران جامعه ما در خانواده های بی قید و بند زندگی می كرده اند ( كریمی نیا ، 1379 ) در تحقیق دیگر 75 % پسران پرخاشگر از وجود پدر محروم بوده و یا الگوی فردی برای یادگیری نداشته اند ( وفایی ، 1376 ) الگوهای خانوادگی نیز بار فتار پرخاشگرانه ارتباط دارد .
    ( توزنده جانی و كمال پور ، 1379 )

    ج _ علل آموزشگاهی :

    پژوهش های انجام شده حاكی از ارتباط پرخاشگری با مشكلات یادگیری است ...
    پرخاشگری با پیشرفت تحصیلی ضعیف و ناكامی در مدرسه همراه می باشد . ( مهریار ، 1370 )
    پرخاشگری واكنش كلی نسبت به ناكامی است هر چند افراد همیشه پاسخهای پرخاشگرانه آشكار از خود نشان نمی دهند و آنها را در وجود خود سركوب می كنند . مثلاً پسری كه بوسیلة یكی از همكلاسان خود مورد اهانت قرار گرفته ، غالباً به طور فیزیكی به او حمله ور می شود .
    زد و خوردها و دعواهای حیاط مدرسه خود نشانه هایی از این پرخاشگری ها است .( نوابی نژاد ، 1371 )

    د_ علل اجتماعی

    پرخاشگری ناشی از ناكامی های بنیادی یا یادگیری و مشاهدات محیطی است ( شفیع آبادی، 1372 )
    تحقیقات بندورا ( 1973 ) نشان داده است كه پرخاشگری كاملاً جنبه تقلیدی دارد و از راه مشاهده كسب می شود . ( كریمی ، 1378 )
    طرد یا روشهای انضباطی غلط در افزایش پرخاشگری نقش داشته اند ( فرقانی ، 1376 )
    با توجه به فزونی پرخاشگری در جامعه صنعتی و شهری امروزی ، برخی برای توجیه این پدیده وسایل ارتباط جمعی را مسئول می دانند زیرا فیلم ، مجله ، روزنامه ، كتاب ، تلویزیون ، ویدئو ، ماهواره حاوی تصاویر و و مطالبی است كه در ان اشاره به خشونت ، تهاجم و جنایت بسیار دیده می شود ( ستوده ، 1378 ) .
    یك تحقیق مهم در این زمینه نشان داده است كه نه زندگی خانوادگی یك پسر ، نه عملكرد مدرسه ای و نه زمینه خانوادگی وی ، بلكه مقدار برنامه های خشن تلویزیونی كه در نه سالگی تماشا می كرده است تنها و مهمترین عامل تعیین كننده میزان پرخاشگر بودن او در 10 سال بعد یعنی سن 19 سالگی بوده است . ( كریمی ، 1378 )



    hamyary.ir

  2. 4 کاربر از پست مفید مدیر آزمایشی تالار سایر موضوعات علوم انسانی سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آموزش توتال استیشن های South و آموزش مقدماتی Land
    توسط m@some در انجمن نقشه برداری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 7th September 2013, 10:14 AM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 14th June 2013, 03:45 PM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 30th November 2011, 08:42 AM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17th December 2009, 12:14 PM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 24th October 2009, 11:56 AM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •