دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: دولت می خواهد در اقدام دشمن ساز خود،مجلس را شریک کند!

  1. #1
    همکار تالار اخبار و کاربر فعال
    رشته تحصیلی
    الکترونیک
    نوشته ها
    2,339
    ارسال تشکر
    6,263
    دریافت تشکر: 9,972
    قدرت امتیاز دهی
    16030
    Array
    m.g.s.t.r's: بی حوصله

    پیش فرض دولت می خواهد در اقدام دشمن ساز خود،مجلس را شریک کند!

    دولت می خواهد در اقدام دشمن ساز خود،مجلس را شریک کند!

    در حالی که دولت لایحه بودجه سال 1393 را با کسر موضوعات مربوط به هدفمندی یارنه ها روانه مجلس شورای اسلامی کرد، سر و صدای مجلس بلند شد که لایحه بودجه بدون هدفمندی ناقص است. اما گویا آنچه مشخص است، نشان میدهد که این اقدام دولت و آن انتقادات، روی در چیزی دیگر داشته است و نه نقص لایحه بودجه.
    به گزارش «تابناک» برخی از نمایندگان مجلس در اعتراضات شدید به لایحه بودجه سال 93 و عدم ارائه بندها و سرفصلهای مربوط به هدفمندی یارانه ها، این لایحه را بدون هدفمندی لایحه ای ناقص خوانده و متذکر شده اند که باید موضوع هدفمندی یارنه ها و تکلیف آن برای سال 93 در قابل بندهای لایحه بودجه ارائه میشده است.
    این امر شاید در نگاه اول منطقی به نظر آید که جمع بندی موضوع مهمی مانند ادامه هدفمندی یارانه ها در سال آینده در قابل اهداف بودجه منجر به ایجاد انسجام در کلیت عملکرد مالی دولت در سال آینده خواهد بود. اما دیدگاه دیگر این است که موضوع هدفمندی یارانه ها به قدری فراخ و پیچیده شده است، که اساسا شاید ذکر مباحث مربوط به آن در بودجه سال آینده چندان توجیه پذیر نباشد.
    اما صرف نظر از این دو نگاه، موضوع مهمتر آن چیزی است که گویا در پشت همه اینها قرار دارد و گویا نگرانی اصلی نمایندگان مجلس را از ارائه لایحه جداگانه برای هدفمندی تشکیل میدهد. نگرانی که از این امر ناشی میشود که مجلس به دنبال آن است که پای خود را کاملا از درگیریهای مربوط به هدفمندی یارانه ها کنار بکشد و تنها نظاره گر موضوع باشد.
    بر این اساس که عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اظهاراتی جالب توجه در انتقاد به چرایی عدم ارائه موضوعات هدفمندی در قالب بودجه 93 گفته است:
    از آنجایی که قصد دولت از ارائه لایحه هدفمندی یارانه ها به مجلس حذف دهک‌های یارانه بگیر از فهرست یارانه بگیران است، دولتمردان می خواهند مجلس را هم در حذف دهک‌ها شریک خود کند. از آنجایی که حذف دهک‌های درآمدی پدیده‌ای دشمن ساز است و دولت اگر بخواهد این طرح را اجرا کند باید 20 میلیون نفر را حداقل حذف کند به طور حتم واکنش‌های بسیاری از سوی مردم رخ خواهد داد. برهمین اساس دولت می خواهد در کنار مجلس با این واکنش‌ها برخورد کند.
    سخنان عرت الله یوسفیان ملا به شکلی صریح بیانگر یک دغدغه اصلی از سوی مجلس است: حذف دهک درآمدی و موضوع اینکه عواقب این امر، در صورتی که دولت آن را به شکل لایحه و برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارائه کند، دامان مجلسیان را نیز خواهد گرفت.
    تا اینجای کار منطق کاملا مشخص است و قابل قبول: نمایندگان مجلس که در پی کاهش اعتبارات عمرانی حوزه های انتخابیه خود دست به استعفای اعتراضی میزنند، طبیعتا علاقه ای به درگیری در رویه ای به گفته یوسفیان ملا «دشمن ساز» همچون حذف دهکهای درآمدی ندارند.
    در نتیجه این امر مخالف جدی ارائه لایحه هدفمندی به شکل جدا گانه هستند. اما نکته اصلی در اینجا است که باید پرسید مگر این خود مجلس و نمایندگان نبودند که پیشنهاد حذف سه دهک درآمدی را به دولت ارائه و سپس با فشار تحمیل کردند؟!
    نگاهی به اتفاقاتی که از زمان مطرح شدن این ایده در بین تنی چند از نمایندگان از کمیسیون برنامه و بودجه تا حال حاضر افتاده است به خوبی بیان میکند که این طرح و نظر چگونه به یکباره در دامان مجلسیان و دولت افتاد و طی این روند چه تغییراتی کرد.
    حال نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه خود اعتراف میکنند که این رویه دشمن ساز است و دولت میخواهد مجلس را در عواقب آن شریک کند. در واقع در عواقب کاری که خود مجلس برای دولت دست و پا کرده است!
    از سوی دیگر نکته ای که مطرح میشود و سوال اساسی تر در اینجا است که چرا مجلس تمایلی به درگیر شدن در موضوعی به این اهمیت را ندارد؟ آیا کنار دولت ایستادن در موضوعی با اهمیت هدفمندی یارانه ها که کل اقتصاد کشور را در گرو خود دارد، تا این حد برای مجلس و مجلسیان سنگین است که حاضر به آن نیستند که در عواقب اقدامات مربوط به آن با دولت شریک باشند؟
    آیا موضوع شراکت دولت و مجلس تنها در بودجه های عمرانی حوزه های انتخابیه مطرح و قابل دفاع است و در سایر موارد مجلس باید پای خود را از شراکت با دولت در موضوعاتی اینچنینی کنار بکشد؟
    یوسفیان ملا به موضوع جالب و اساسی اشاره کرد است. رویکرد مجلس این روزها چندان با واقعیت های اساسی اقتصاد کشور همخوانی ندارد. از هجمه تعدادی از نمایندگان به لایحه دولت و استعفای برخی، تا اعتراض به وضعیت هدفمندی آن هم برای آنکه مبادا آهِ افرادی که یارانه آنها احتمالا حذف میشود، دامان نمایندگان را بگیرد.
    در واقع اشاره ظریف یوسفیان ملا را باید به عنوان اماره ای از وضعیت پیچیده و سردرگم برخی نمایندگان در برابر اوضاع اقتصادی این روزهای کشور و دورنمای یکسال بعد تصور کرد.




  2. کاربرانی که از پست مفید m.g.s.t.r سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •