مرکز آموزش استارلیت
این مرکز در فضایی ویژه و برای گروه سنی 2 تا 6 سال طراحی شده است.

گروه معماری The XSS مرکز آموزش استارلیت را در فضایی با زیربنای 230 مترمربع در هنگ کنگ طراحی و اجرا کرده است. این مرکز در فضایی ویژه و برای گروه سنی 2 تا 6 سال طراحی شده است.

طراحی مرکز آموزشی استارلیت با هدف خلق فضای آموزشی با ویژگی یک محیط یادگیری لذت بخش با فضای حداکثری ایجاد شده است.

یکی از نکات طراحی در این مرکز آموزشی، بهره گیری از فضای دیوار برای آموزش می باشد. روش کار بدین صورت است که اعداد و حروف الفبا با طرح های خاص گرافیکی برای یادگیری بهتر بر روی دیوار ترسیم شده است.



همچنین داستان های آموزشی کتاب ها نیز بر روی دیوارهای این مرکز طراحی شده است تا ارتباط نزدیک تری مابین کودکان و فضا ایجاد شود. همانطور که گفته شد، در فضای داخلی، بیشترین بهره برداری از عنصر دیوار صورت گرفته است و از رنگ های شاد، تصاویر مختلفی از شهر، آینه های محدب، ساعت و ماکت خانه استفاده شده است.



کلاس موسیقی، کلاس ورزش و فضای انتظار والدین، بخش هایی از این مرکز می باشد که هرکدام با فاکتورهای جداگانه ای طراحی شده است.



بکارگیری تصاویر درخت، شهر و خانه، آسمان خراش های کارتونی و رنگ های شاد، باغ شهر و موارد دیگر، همگی به منظور ایجاد ارتباط کودک با محیط پیرامون خود طراحی شده است. طبق یافته های روانشناسان، خلق و خوی کودکان به شدت از محیط پیرامون آن ها نشأت می گیرد. بنابراین حضور در فضای شاد و اجتناب از فضای تحریک کننده و ایجاد توازن در رنگ ها، در خلق فضای مناسب بسیار تأثیرگذار است.

همچنین روانشناسان اعتقاد دارند که طراحی دایره و نقوش منحنی، باعث ایجاد احساس امنیت و ایمنی در کودکان می شود و طراحی دایره را بخشی جدایی ناپذیر در فضاهای مخصوص کودکان می دانند. به همین منظور در کف، دیوار و قفسه بندی های این مرکز از این طرح استفاده شده است. در قسمتی از این مرکز، از چندین فضای مخفی با رعایت اصول ایمنی استفاده شده است، هدف از این کار، بهره مندی کودکانی است که علاقه بسیاری به ماجراجویی و کشف یافته های جدید را دارند.





منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز