مقدمه:
آنچه موجب شکل گیری جشنواره ای مدعی تولید آثار فاخر در استانی مرزی و موثر در حوزه ی ادبیات داستانی است ،عملی نمودن بخشی از منویات فرهنگی مقام معظم رهبری به یاد سفر تاریخی شان در اردیبهشت معطر سال 88 به کردستان است،جشنواره ای که صرف نگاهی محدود به زمان برگزاری ندارد و در تمام سال ، حوزه تولید کنندگان این بخش یعنی نویسندگان را رصد و مقابله با جنگ نرم فرهنگی را با توجه به تهدیدات حاکم بر ادبیات به دلیل قرابت های فرهنگی در منطقه را به حداقل خواهد رساند.
وجود تهدیدات بزرگی چون فضای نامانوس رسانه ای و تبلیغی استکبار و بهره گیری از توان مادی و مالی مصروفه در این راستا در یک دهه ی اخیر موجب عدم استفاده مناسب از نیروهای مستعد ایران اسلامی خصوصاً در نوار مرزی غرب میهن مان گردیده که رفع این نقصان با ترسیم جشنواره ای کارآمد و موثر جهت نشر پیام فرهنگی انقلاب اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است .
حال به زعم نگاه طراحان جشنواره بین المللی داستان گولان وجود جشنواره ای که توانمندی و شاخصه های برگزیدگان جشنواره های مختلف منطقه ای و استانی و کشوری در آن متبلور یافته و دربرگیرنده بضاعت ادبیات غنی کشورمان باشد،می تواند در این مقطع که جهان شاهد بیداری اسلامی در کشورهای منطقه است،مفاهیم انقلاب را در خاورمیانه بیشتر تسری و اشاعه داده و رشد تولیدات فاخر را به همراه داشته باشد،از این رو ضرورت برگزاری جشنواره ادبیات داستانی با گستره ای بین المللی احساس و اجرای آن نوعی تکلیف فرهنگی در قالب ماموریتها و رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود.

انشاالله این جشنواره بتواند تا پایان برنامه پنجم توسعه فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی کشور چنان متنی را در تحول آفرینی ادبیات داستانی ایجاد نماید که تاریخ این سرزمین به آن ببالد.
اهداف کلی جشنواره:
جامه ی عمل پوشاندن به دغدغه های ادبی و فرهنگی مقام معظم رهبری در مقابله با تهاجم فرهنگی
تقویت استکبار ستیزی و نشر دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق ادبیات داستانی
ارتقاء و افزایش تولیدات فاخر داستان کشور
تعامل و تبادل آرا نویسندگان نامی ادبیات داستانی در سطح کشور و منطقه
غنای فرهنگی و معنوی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه به ویژه در حوزه ادبیات داستانی
اهداف رفتاری جشنواره:
تاکید بر به کارگیری خلاقیت
ضابطه مند نمودن تولید آثار فاخر ادبیات داستانی
هدایت برگزیدگان کلیه ی جشنواره های مختلف ادبیات داستانی کشور به این جشنواره
تاکید بر فرم و درون مایه تازه داستان(نوآوری)
نفی شتابزدگی و روزمره شدن جشنواره با دامنه دار نمودن زمان برگزاری آن
تقویت کارگاه های آموزش کوتاه مدت متوالی و مستمر
معرفی نمودن استان کردستان به عنوان یکی از قطبهای موثر ادبیات داستانی کشور به دلیل تنوع خرده فرهنگ های آن
چاپ آثار در طول سال و ارزیابی مستمر فعالیت نویسندگان ایران اسلامی در لوای این رویداد
بخش های جشنواره:
بخش مروری بر آثار برگزیدگان جشنواره های کشوری داستان:این بخش مشتمل بر 15 اثر برگزیده جشنواره هاو جوایز ادبی حوزه داستان از جمله جشنواره داستان بانه،جایزه ادبی یوسف،جشنواره داستان رضوی،جشنواره داستان انقلاب،جشنواره داستان فتنه،جشنواره قلم زرین،جشنواره گلستان قلم و ...می باشد.
بخش همایش و نشست پژوهشی ادبیات داستانی:این بخش در گام اول به موضوع جایگاه ادبیات داستانی در تقویت هویت ایرانی – اسلامی و ترسیم الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت در حوزه داستان با حضور اساتید مرتبط خواهد پرداخت.
بخش بین الملل ادبیات داستانی:این بخش به بررسی و ارزیابی داستان های کوتاه ارسالی از سوی داستان نویسان کشورهای همسایه ایران اسلامی در نخستین دوره با هماهنگی و همکاری رایزان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بخش بین الملل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان خواهد پرداخت.
4. بخش ادبیات داستانی مقاومت ، پایداری و خاطره نویسی:این بخش به بررسی آثار نویسندگان داستان دفاع مقدس،ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،تبلیغ فرهنگ حجاب و عفاف،فرهنگ بصیرت و بیداری اسلامی و خاطره نویسان ایام پیروزی انقلاب اسلامی،هشت سال دفاع مقدس و مقاومت انتفاضه خواهد پرداخت.
شرایط شرکت در جشنواره :
»تکمیل فرم شرکت در جشنواره
»هر نویسنده تنها می تواند حداکثر در دوبخش از جشنواره شرکت و در هر بخش 2 اثر به دبیرخانه ارسال نماید./.
»ارسال 4 نسخه تایپ شده بر یک روی کاغذ A4 از هر اثر (یک نسخه با مشخصات کامل نویسنده و سه نسخه بدون مشخصات ) و ارسال فایل تایپ شده اثر بر روی لوح فشرده(سی دی) که با نرم افزار word نوشته شده باشد.
»حد اکثر زمان برای خوانش داستان و مقالات راه یافته به مرحله نهایی جشنواره 20 دقیقه می باشد.
» به استثناء بخش مروری بر آثار برگزیدگان جشنواره های کشوری،آثاری که به بخش نهایی جشنواره ها ی مشابه راه یافته باشند پذیرفته نخواهند شد .
»برای نویسندگانی که آثارشان توسط هیأت علمی به بخش پایانی جشنواره راه یابد دعوت نامه و گواهی شرکت در جشنواره ارسال می گردد.
»در صورت عدم رعایت موارد فوق ، داستان به بخش پایانی جشنواره راه نمی یابد ضمناً آثار فرستاده شده مسترد نمی گردد.
»داستانهای راه یافته به بخش پایانی جشنواره توسط منتقدین نقد می شوند.
»در پایگاه اینتر نتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان آثار رسیده اعلام وصول خواهند شد.
»آثار برگزیده جشنواره در مجموعه ای با رعایت قانون حقوق مولفین و مصنفین به چاپ خواهد رسید.
آخرین مهلت ارسال آثار:۱۰ خرداد ماه 1391 خواهد بود.(این مهلت تمدید نخواهد شد)
زمان برگزاری جشنواره:جشنواره21 لغایت 23 تیرماه سال 1391 در شهرسنندج برگزارمی گردد.
جوایز جشنواره:به نفرات برتر در هر بخش جایزه نقدی(نفرات اول هر بخش 12 میلیون ریال،نفرات دوم10 میلیون ریال و نفرات سوم 8 میلیون ریال،شایسته تقدیر 5 میلیون ریال و در بخش بین الملل نیز نفر اول 1000 دلار،نفر دوم800 دلار و نفر سوم 600 دلار) ، لوح یادبود و تندیس گولان تقدیم می گردد .
نشانی دبیر خانه جشنواره : استان کردستان ــ شهرستان سنندج ــ خیابان توحید- مجتمع فرهنگی هنری فجر ــ دبیرخانه بین المللی ادبیات داستانی گولان – تلفن:08713285070 – نمابر:08713283025
تارنما(وب سایت): www.golankurdish.blogfa.com
رایانامه(ایمیل): golan.fest@yahoo.com