دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: اشک ارامنه دررثای امام حسین ع

  1. #1
    دوست آشنا
    نوشته ها
    854
    ارسال تشکر
    4,223
    دریافت تشکر: 4,799
    قدرت امتیاز دهی
    2454
    Array

    پیش فرض اشک ارامنه دررثای امام حسین ع

    چادرى برپا شده است گوشه‌اى از چادر سماور بزرگى روى میز گذاشته و به عزاداران چاى می‌دهند. طى محرم بیش از ۷۰۰ عزادار اقلیت‌هاى مذهبى مسیحى و زرتشتى، زیر چادر هیأت ثارالله گرد هم می‌آیند و در عزادارى سالار شهیدان به سوگواری می‌پردازند.

    «ادموند طوفانیان» یكى از مؤسسان و بانیان این تكیه می‌گوید: «در سال‌هاى گذشته، جوانان و نوجوانان ارمنى به اتفاق دوستان مسلمانشان به هیأت‌هاى مذهبى مسلمانان می‌رفتند. آنان در دسته‌ها و تكایاى شیعیان سینه‌زنى می‌كردند و بسیارى از اعضاى هیأت نمی‌دانستند كه جوان مسیحى كاتولیكى در كنارشان براى امام آنها سوگوارى می‌كند. در سال ۱۳۷۸ باخبر شدیم كه حدود چهارصد نفر از جوانان ارامنه در این مراسم شركت می‌كنند. از همان سال بر آن شدیم هیأتى راه بیندازیم و خیل جوانان مسیحى علاقه‌مند به شیعیان و امامشان را گردهم آوریم». وى در خصوص مشكلات این طرح می‌گوید: «ابتدا طرح ما موارد ابهام زیادى بین جامعه ارامنه و حتى مسلمانان به وجود آورد. پس از توجیه آنان در خصوص اهداف راه‌اندازى هیأت، تكیه ثارالله را در مركز شهر برپا كردیم».

    وى در خصوص استقبال مردم می‌افزاید: خیلى از مسلمانان پس از شنیدن این خبر خوشحال شده و براى تأسیس هیأت، تمایل نشان دادند». نكته جالب توجه در برگزارى مراسم عزادارى این هیأت، حضور واعظ مسلمان است. معمولاً وعاظى به این هیأت دعوت می‌شوند كه به شرح فرهنگ عاشورا و اهداف انسانى امام حسین(ع) می‌پردازند. برگزارى مراسم، مانند مسلمانان است. مداح، نوحه می‌خواند و جمعیت زیادى كه زیر چادر گرد هم آمده‌اند، پس از سینه‌زنى، زمانى كه میدان هفتم تیر در مركز شهر ازدحام خود را از دست داده، به شكل دسته عزادار از چادر بیرون می‌آیند. جمعى از عزاداران در بیرون چادر به انتظار ایستاده‌اند. جوان بلندقامتى كه علامت را به دوش می‌كشد، بى‌قرار دست بر طاق شال‌ها می‌كشد. نوجوانان كتل‌ها و پرچم‌ها را برمی‌گیرند و چند گام پیشتر می‌ایستند. هر سال بر تعداد مشتاقان امام حسین(ع) افزوده می‌شود. در این بین كه جمعیت داخل چادر، سینه‌زنى و نوحه‌خوانى جمعى را آغاز كرده‌اند، با هم‌آویى تك‌خوان از چادر بیرون می‌آیند و در صفوفى منظم راهشان را در خیابان بهار شیراز، مركز اقلیت‌هاى دینى، پیش می‌گیرند. زنان نیز در پى دسته روانند و سینه زنان با هیأت حركت می‌كنند. پس از مراجعت دسته به هیأت ثارالله عزاداران نذورات هموطنان مسیحى‌شان را میل می‌كنند.
    طوفانیان در این‌باره می‌گوید: «چاى، قند، برنج، گوشت و كلیه هزینه‌هاى هیأت را مسیحیان علاقه‌مند به امام حسین(ع) نذر می‌كنند. از سال ۱۳۷۹ نام هیأت را در لیست تكایاى عزادارى تهران ثبت كرده‌ایم و هر سال بر تعداد عزاداران افزوده می‌شود. آمار پراكنده نشان از حضور جمعیت ۷۰۰ نفره از ارامنه دارد».





    زرتشتیان
    ماه محرم، همه ایران سیاهپوش می‌شود. زرتشتیان استان یزد، مركز استقرار زرتشتى‌هاى ایران در این روزها مانند دیگر هموطنانشان عزادارند. «مهرشاد بزرگى» از اقلیت زرتشتیان ایران مقیم یزد می‌گوید: «هرساله با شروع محرم بسیارى از زرتشتیان یزد همپاى مسلمانان به عزادارى می‌پردازند. شیوه عزادارى زرتشتیان با شیعیان كمی‌ متفاوت است. آنها در آیین خود، پوشیدن لباس سفید را مقدس می‌دانند. زنان و مردان سپیدپوش زرتشتى، با حضور در آتشكده گرد هم می‌آیند و براى امام حسین(ع) و یارانش به سوگوارى می‌پردازند. آنها امام حسین(ع) را داماد ایرانى‌ها می‌دانند، چون پس از جنگ اعراب و ایران در اواخر دوره ساسانى، شاهدخت شهربانو به همسرى فرزند على(ع) درآمد. آنها به داشتن داماد شجاعى چون امام حسین(ع) افتخار می‌كنند».
    در مراسم زرتشتیان، غذاهاى زیادى طبخ می‌شود و مانند هموطنان مسلمانشان نذرى می‌دهند. زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا، مراسم خود را برگزار می‌كنند. هرساله زرتشتیان زیادى از شهر‌هاى بافق، میبد، تفت، مهریز و مهاباد به مركز استان شهر یزد می‌آیند تا در عزادارى امام حسین(ع) شركت كنند.



    ادای نذر مسیحیان ارامنه خیابان زرکش (تهران نو) در روز عاشورا



    در کشور تایلند هم بوداییان مقیم این کشور، در ایام محرم مراسم "حوساخوانی" به معنای "حسین خوانی" برگزار می‌کنند و در رثای آزادمردی به نام حسین (ع) اشک می‌ریزند.


    دانشجویان ‌مسیحی‌ ایالت میشیگان آمریکا در مراسم عزاداری اباعبدالله (ع)



    توحرف مفت میزنی و من مفتی حرف میزنم و هر 2 به این تفاهم خود می بالیم !

  2. 4 کاربر از پست مفید Sookoot سپاس کرده اند .


  3. #2
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    کامپیوتر
    نوشته ها
    1,201
    ارسال تشکر
    6,001
    دریافت تشکر: 5,961
    قدرت امتیاز دهی
    236
    Array

    پیش فرض پاسخ : اشک ارامنه دررثای امام حسین ع

    ای حسین کیست که ...
    همیشه رفتن رسیدن نیست.ولی برای رسیدن باید رفت در بن بست هم راه آسمان باز است پس پرواز را بیاموزیم




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. شیخ الرئیس ، ابوعلی سینا ، حسین بن عبدالله حسن بن علی بن سینا
    توسط ستاره صبح امید در انجمن زندگي نامه
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 14th October 2011, 12:58 AM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 9th September 2011, 08:52 PM
  3. خبر: درخواست یک مدار اسیلاتور سینوسی مایکروویو 1وات.
    توسط عرفان سلیم زاده در انجمن مدارها و پروژه ها
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 22nd June 2011, 08:45 PM
  4. دود سیگار، ژنتیک غیرسیگاری‌ها را تغییر می‌دهد
    توسط ElaBel در انجمن خبرهای پزشکی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 15th November 2010, 03:05 PM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27th April 2010, 09:48 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •