دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: بررسی کتاب یونانیان و بربرها

  1. #1
    مدیر کـــــــل ســــایت
    رشته تحصیلی
    مهندسی کامپیوتر - نرم افزار
    اکانت شخصی
    ندارد
    نوشته ها
    7,883
    ارسال تشکر
    9,788
    دریافت تشکر: 29,042
    قدرت امتیاز دهی
    13974
    Array
    Admin's: جدید39

    پیش فرض بررسی کتاب یونانیان و بربرها

    بررسی کتاب یونانیان و بربرها


    منبع: نهاد مقام معظم رهبری ( دانشگاه تربیت مدرس)
    http://www.nahad-modares.com
    نخبه یعنی خودباوری انسان و پس از خود باوری کاری غیر ممکن نمی شود

  2. #2
    مدیر کـــــــل ســــایت
    رشته تحصیلی
    مهندسی کامپیوتر - نرم افزار
    اکانت شخصی
    ندارد
    نوشته ها
    7,883
    ارسال تشکر
    9,788
    دریافت تشکر: 29,042
    قدرت امتیاز دهی
    13974
    Array
    Admin's: جدید39

    پیش فرض پاسخ : بررسی کتاب یونانیان و بربرها

    معرفي كتاب
    * نام كتاب : يونانيان و بربرها : روي ديگر تاريخ
    * نويسنده : اميرمهدي بديع
    * مترجم : قاسم صنعوي
    * ناشر : انتشارات توس (با همكاري مركز بين‌المللي گفت و‌گوي تمدن‌ها)
    * نوبت چاپ : اول ـ زمستان 84
    * موضوع : تاريخ ايران باستان (هخامنشيان از آغاز تا پايان ، اسكندر و جانشينان او)
    * برنده جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در سال 1385


    مقدمه
    همه ساله در ايام مبارك دهه فجر ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام به برگزاري جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي در رشته‌هاي مختلف مي‌نمايند . در واقع اين جايزه آئينه تمام نماي يك سال وضعيت بازار نشر و كتاب ايران مي‌باشد و هر كتابي كه در چرخة داوري و در زمرة برگزيدگان اين جايزه قرار مي‌گيرد ، ناخودآگاه در سطحي بالاتر از ديگر كتاب‌ها به واسطه كسب اين جايزه قرار خواهد گرفت . كتاب « يونانيان و بربرها » كه جلد پنجم و ششم از دفتر سوم و دفتر دوم آن در آخرين دوره جايزه كتاب سال در اواخر سال 85 در حوزه تاريخ برگزيده شد ، تنها دو جلد از مجموعه 13 جلدي است كه چند مجلد ابتدايي آن چاپ شده و ديگر جلدها در حال ترجمه از زبان فرانسه مي‌باشد . به واسطه اهميت بالاي جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي و برگزيدگان آن دو كتاب فوق در اولويت بررسي قرار گرفت تا ضمن آگاهي از مضمون و محتواي كتاب ، محكي باشد بر آراي داوران جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران .
    نكته ديگر آن كه به دليل رواج كتاب‌هايي كه صرفاً به دور از مسائل تاريخي ، به ترويج و تبليغ و تمجيد از تاريخ ايران و باستان در جهت مقابله با نظام اسلامي و دين مبين اسلام
    مي‌نمايند ، بررسي اين دو كتاب از اهميت دوچندان برخوردار مي‌گردد .

    آشنايي با نويسنده و مترجم
    « اميرمهدي بديع » يكي از مورخان و زبان‌شناسان بزرگ ايراني مقيم اروپا است ، او تسلط كاملي بر زبان‌هاي اروپايي مانند انگليسي ، فرانسوي ، آلماني ، يوناني و ... دارد و به زبان‌هاي
    مهم قديم اروپايي مانند لاتين و ... نيز اشراف دارد و اين امر باعث شده‌است با دسترسي و استفاده از منابع بسيار زياد (كه عمدتاً غربي هستند) كتاب فوق را تاليف نمايد . اين كتاب به زبان فرانسوي تاليف و در 13 جلد منتشر شده‌است .

    مترجم اين كتاب « قاسم صنعوي » از پركارترين مترجمان در سال‌هاي اخير مي‌باشد كه عمدتاً به ترجمه از زبان فرانسوي به فارسي مشغول مي‌باشد . وي بيش از هشتاد عنوان ترجمه را از خود بر جاي گذشته كه در ميان آنها مي‌توان به « خاطرات سيمون دوبووار » ، « جنس دوم » ، « درخت زيباي من » و ... اشاره كرد كه برخي از اين كتاب‌ها داراي ابتذال كلامي و محتوايي مي‌باشند .

    صنعوي همچنين ترجمه پنج جلد از مجموعه 13 جلدي يونانيان و بربرها را بر عهده دارد . بيشترين همكاري اين مترجم با انتشارات « توس » مي‌باشد كه در زمرة ناشران غيرارزشي محسوب مي‌شود .


    محورهاي مهم و قابل توجه
    كتاب فوق با بررسي دقيق و موشكافانه به بررسي وقايع مهم سياسي ، تغيير حكومت‌ها ، جنگ‌ها و ... ايران دوران عهد هخامنشي مي‌پردازد . در مورد اين كتاب نكات زير حائزاهميت است :
    1. با توجه به تسلط نويسنده به زبان‌هاي مهم قديم و جديد اروپا ، در تاليف اين كتاب از منابع زيادي استفاده شده‌است (هم منابع قديم مانند نوشته‌هاي مورخان گذشته و هم نوشته‌هاي قرون اخير) و اين امر باعث غناي مطالب شده‌است .

    2. در تاليف اين كتاب منحصراً از منابع غربي استفاده شده‌است و براي اينكه شائبه غرض‌ورزي و تعصبات تاريخي پديد نيايد ، نويسنده از به كار گرفتن منابع شرقي (مانند ايراني ، ‌فارسي و عربي) خودداري كرده‌است .

    3. علاوه بر استفاده از منابع بسيار و استناد مطالب كتاب به منابع مورد قبول در غرب ، نويسنده در بسياري از موارد با بيان مطالب عقلي و نيز واقعيت‌ها و موقعيت جغرافيايي ، فرهنگي دوران‌هاي مورد اشاره در كتاب ، سعي در روشن ساختن وقايع تاريخي داشته و دروغ‌پردازي‌هاي هرودت (مورخ متعصب يونان باستان) و پيروان او را به چالش كشانده است .

    نمونه‌هايي از دروغ‌پردزاي‌ها ، پنهان‌كاري‌ها و تحريف وقايع تاريخي توسط هرورت و ساير مورخان متعصب غربي پس از جنگ خشايارشا با يونان (آتن و اسپارت) ، بين شاه ايران و يونان قرارداد صلح برقرار شد و دو طرف تعهد كردند كه به شهرهاي يكديگر و متحدانشان حمله نكنند ، بعد از خشايار ، اردشير (پسرش) نيز بر اين معاهده صلح وفادار ماند و خود نيز پيمان صلح ديگري با يونانيان منعقد كرد و در طول چهل سال پادشاهي خود به اين پيمان وفادار ماند . با وجود آنكه در آن زمان به شدت بين آتن و اسپارت (دو شهر بزرگ يونان) دشمني و جنگ برقرار بود و دو طرف به دليل جنگ‌هاي طولاني و ضعيف خسته شده بودند و در چنين شرايطي كه سپاه ايران بسيار آماده‌بود ، اردشير مي‌توانست با حمله به اين دو شهر آنها به را تسخير خود درآورد ، اما او نه تنها به آنها حمله نكرد ، بلكه به پيشنهادهايي كه از هر دو طرف جنگ (آتن و اسپارت) به او براي اتحاد با يكديگر و نابودي طرف ديگر ارائه مي‌شد توجهي نكرد و حتي بين آنها صلح نيز برقرار كرد ، اين امر نشان از درايت و عدم جنگ‌طلبي اردشير است كه نويسنده با استناد به نوشته تعداد زيادي از مورخان منصف غربي (يا تا حدي منصف) اين موضوع را ثابت كرده‌است . (در صورتي كه هردوت و پيروانش اين امر را ناشي از ضعف و ترس اردشير و فساد دربار او و نيز عدم شجاعت سرداران سپاهش مي‌دانند) :
    « دربار پارس به مثابه كورة آزمايش تمام مفسده‌ها و كانون عالي فساد و آلودگي‌هاي مالي خاص مشرق زمين بود و اردشير اين شهامت و مهارت را نداشت كه از جنگ بي‌امان شهرهاي يوناني براي اشغال يونان و پس گرفتن شهرهاي يوناني آسيا (!!؟) كه پس از جنگ‌هاي خشايار از امپراتوري هخامنشي جدا شده بودند استفاده كند و بتواند انتقام سالاميس و پلاته (جنگ‌هايي كه در آن هردوت ادعا مي‌كند يونانيان سپاه خشايارشا را تار و مار كردند) را از يونان ضعيف و آشوب‌زده‌ بگيرد. » (هردوت ، جلدنهم 108ـ113)
    (كتاب يونانيان و بربرها ـ جلد پنجم از دفتر سوم ـ صفحة 23)

    « اردشير دراز دست ، پسر خشايارشا ، مرد ملايم و ضعيف ، تحت سلطه مادر و خواهرش آمي‌تيس ، هر دو زناني سبك‌سر ، با گذشتن از روي جسد برادرش داريوش .... بر تخت پادشاهي نشست .... » (فردينان يوستي ـ‌تاريخ پارس كهن ـ 1895)
    (كتاب يونانيان و بربرها ـ جلد پنجم از دفتر سوم ـ صفحه 25)

    « اردشير چهل سال بين شكار و حرم پادشاهي كرد. »
    ( ماسپرو ؛ تاريخ قديم قوم‌هاي شرق باستان ـ بخش فوتيوس كتسياس ـ‌ جلد سوم ـ
    صفحه 746)
    (كتاب يونانيان و بربرها ـ جلد پنجم از دفتر سوم ـ صفحه 26)
    4. نويسنده با تشريح تاريخ ايران‌باستان در عهد هخامنشي و بررسي روابط ايران باستان با يونان قديم به افشاي جعليات و دروغ‌پردازي‌هاي هرودت و پيروان او ـ كه به مواردي از آن اشاره شد ـ مي‌پردازد و با نشان دادن ترفندهاي مورخان متعصب غربي در تحريف تاريخ ، ايران‌ستيزي و يوناني‌پرستي‌ آنان را آشكار مي‌كند و نقش و سهم ايران هخامنشي را در فرهنگ و تمدن تاريخ جهان به روشني بيان مي‌دارد .
    5. نكته بسيار مهم و جالب توجه برخورد بدون تعصب نويسنده در برخورد با وقايع تاريخي است كه ضمن رد بسياري از گزافه‌گويي‌هاي مورخان متعصب غربي (با اسناد و دلايل معتبر) ، در مواقعي كه به شكست يا اشتباهات ايرانيان قديم اشاره شده‌است ، اين وقايع را به دور از تعصب و قوم‌گرايي بيان مي‌كند .
    6. در كل اين كتاب داراي متن و نگارشي سالم و اخلاقي است و بر خلاف بسياري از متون مشابه پيرامون ايران باستان ، خالي از موارد غيراخلاقي و ضدارزشي است كه از امتيازات اين كتاب محسوب مي‌شود .


    جمع‌بندي
    با توجه به بيان وقايع و واقعيت‌هاي ايران و يونان قديم ، كتاب فوق مي‌تواند منبعي مهم و قوي براي پاسخگويي به گزافه‌هاي امروز غربي‌ها پيرامون وقايع تاريخي باشد ، به طوري كه به خوبي مي‌توان با مطالعه اين كتاب به تعصب و ايران‌ستيزي غربي‌ها در بيان و نگارش تاريخ به صورت تحريف شده و دروغ (همانند فيلم‌هاي 300 و اسكندر كبير و ...) پي برد و اين مسائل را با استناد به منابع خود آنان پاسخ گفت . ضمن اينكه ، كتاب به خوبي نقش ايرانيان را در فرهنگ و تمدن قديم جهان و خوي درندگي و وحشي‌گري غربي‌ها را (برخلاف آنچه امروز سعي در بيان آن دارند) نشان مي‌دهد .
    نخبه یعنی خودباوری انسان و پس از خود باوری کاری غیر ممکن نمی شود

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 24th October 2013, 04:27 PM
  2. مقاله: نقد مدعیات قرآنی پلورالیسم دینی
    توسط *مینا* در انجمن مقالات مذهبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 8th February 2010, 04:25 PM
  3. کتاب الکترونیکی (E-Book) چیست؟ تعاریف، مزایا و ویژگی ها
    توسط engeneer_19 در انجمن سایر موضوعات بخش فنی و مهندسی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26th July 2009, 01:50 PM
  4. سوال: مراحل چاپ كتاب يا مجله از تايپ گرفته تا چاپ
    توسط kamanabroo در انجمن بخش سوالات و رفع ایرادات کامپیوتری
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 4th March 2009, 09:25 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •